راهنمای جامع سمپاد مهارتی تیزهوشان

راهنمای جامع سمپاد مهارتی

همانطور که میدانید مدارس تیزهوشان به مدرسه هایی گفته می شود که با هدف تعلیم و تربیت دانش آموزان نخبه و پیشرفت هرچه بیشتر آنها در موضوع علمی با به کارگیری امکانات به روز آموزشی و فضاهای مناسب و همچنین استفاده از بهترین و برجسته ترین اساتید علوم مختلف در سراسر ایران تاسیس شده است.

شما میتوانید برای اطلاعات بیشتر درباره مدارس سمپاد و آزمون ورودی به صفحه راهنمای جامع تیزهوشان مراجعه کنید.

تا چندی پیش دانش آموزان متقاضی تحصیل در رشته های ریاضی و فیزیک و تجربی می توانستند با شرکت در آزمون های ورودی این مدارس اقدام به ثبت نام کنند و دوران تحصیلی خود را در این مدارس سپری نمایند.

راهنمای جامع سمپاد مهارتی

اما مدتی است که وزارت آموزش و پرورش با هدف حمایت از دانش آموزانی که به رشته های فنی و حرفه ای علاقه مند هستند مدارسی را تحت عنوان مدارس سمپاد مهارتی تیزهوشان تاسیس کرده است تا افراد علاقه مند به این حوزه نیز بتوانند از امکانات و تجهیزات مناسب جهت علم افزایی استفاده کنند و مسیر شکوفایی را بیش از پیش ادامه دهند.

در این مقاله قصد داریم به موضوعات پیرامون مدارس سمپاد مهارتی تیزهوشان بپردازیم و هر آنچه را که برای شرکت در آزمون ورودی، نحوه سنجش و شرایط تحصیلی مورد اهمیت است را مورد بررسی قرار بدهیم. پس اگر از آن دسته افرادی هستید که قصد شرکت در آزمون های مدارس سمپاد را دارید یا علاقه مند به تحصیل فرزدتان در این مدارس هستید، اسن مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

مدرسه سمپاد مهارتی چیست؟

مدارس سمپاد مهارتی یکی از انواع مدرسه های تیزهوشان است که با هدف پذیرش دانش آموز در رشته های فنی و حرفه ای تاسیس شده است. دانش آموزان پایه نهم به دهم با شرکت در آزمون ورودی این مدارس می توانند در رشته های فنی در این مدارس با در اختیار داشتن بهترین امکانات آموزشی اقدام به تحصیل نمایند.

جالب است بدانید که کلمه سمپاد در نام این مدارس مخفف شده نام (سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان) است که به اختصار به نام سمپاد یا همان تیزهوشان شناخته می شود.

هدف از تاسیس مدارس سمپاد مهارتی چیست؟

تا چندی پیش تنها افرادی که علافه مند به تحصیل در رشته های نظری داشتند می توانستند با قبولی در آزمون های تیزهوشان در این مدارس اقدام به تحصیل کنند و افرادی که قصد تحصیل در رشته های فنی را داشتند میبایست در هنرستان ها ومدارس فنی و حرفه ای با وجود امکانات کم آموزشی اقدام به تحصیل می نمودند.

اما مدتی است سازمان استعدادهای درخشان به منظور بالا بردن سطح آموزش و همچنین حمایت از دانش آموزانی که علاقمند به تحصیل در رشته های فنی را دارند مدارسی با نام مدارس سمپاد مهارتی تاسیس کرده است که آنها با شرکت در آزمون ورودی و کسب امتیاز قابل قبول می توانند با استفاده از تجهیزات به روز و امکانات آموزشی مناسب به علم آموزی مشغول شوند و مهارت های خود را هر روز ارتقا دهند.

مدرسه سمپاد مهارتی را چگونه انتخاب کنم؟

همانطور که اطلاع دارید دانش آموزان در پایه نهم باید اقدام به انتخاب رشته کنند و آینده تحصیلی خود را انتخاب کنند، دراین برحه می توانند با مراجعه به سایت sampad.medu.gov.ir و ثبت نام جهت شرکت در آزمون ورودی این مدارس خود را محک زده و در صورتی قبولی در آزمون در این مدارس اقدام به تحصیل نمایند.

آزمون ورودی مدارس سمپاد مهارتی معمولا در فروردین ماه هرسال برگذار می شود.

چه رشته هایی برای تحصیل در مدارس سمپاد مهارتی وجود دارد؟

همانطور که پیش تر اشاره شد در لیست رشته های مدارس سمپاد مهارتی اسمی از رشته های نظری دیده نمی شود، در عین حال می توان گفت افرادی که علاقه مند به رشته های برق، کامپیوتر، گرافیک، فتوگرافیک، مکاترونیک و خیاطی هستند می توانند در این مدارس اقدام به تحصیل نمایند.

مدارس سمپاد مهارتی

دانش آموزان از چه پایه ای می توانند وارد مدارس سمپاد مهارتی بشوند؟

دانش آموزان پایه نهم به دهم در انتخاب رشته خود می توانند مدارس سمپاد مهارتی را انتخاب بکنند و با توجه به رشته های موجود و علاقه مندی خود در این مدارس اقدام به تحصیل بنمایند.

مدارس سمپاد مهارتی په تفاوتی با مدارس فنی و حرفه ای دارند؟

همانطور که گفته شد مدارس سمپاد مهارتی از جمله مدارس مدراس تیزهوشان است که با هدف کمک به پیشرفت دانش اموزان علاقمند به مباحث و دروس فنی تاسیس شده است. تفاوت عمده این مدارس با دیگر مدارس فنی در سطح کشور استفاده از بهترین و به روز ترین امکانات آموزشی و همکاری زبده ترین اساتید در رشته های تحت پوشش است. به طور کلی تفاوت اصلی را می توان بالا بودن سطح کیفی آموزش در این مدارس نام برد.

شرایط ثبت نام در مدارس سمپاد مهارتی

  • برای ثبت نام در مدارس سمپاد نیز مانند مدارس دیگر باید دارای شرایط خاصی از جمله موارد زیر باشید. در صورت نداشتن هریک از موارد گفته شده نمیتوانید برای شرکت در این آزمون اقدام کنید.
  • باید حتما تابعیت کشور ایران را داشته باشید.
  • باید گواهی اشتغال به تحصیل خود را به همراه داشته باشید. شما عزیزان باید این گواهی را از مدرسه‌ ای که هستید، دریافت کنید.
  • اگر می‌ خواهید که در پایه هفتم در مدارس تیزهوشان ثبت نام کنید، باید در تمامی دروس پنجم و ششم نمره خیلی خوب را کسب نمایید. اما، اگر در دروس پنجم و ششم فقط یک درس را با نمره خوب قبول شوید، باز هم می‌ توانید در این آزمون شرکت کنید.
  • اگر می‌ خواهید که در مقطع دبیرستان وارد مدارس تیزهوشان شوید، می‌ توانید حداکثر 3 مدرسه را در شهر محل زندگی خود انتخاب کنید.
  • اگر پایه هشتم هستید و می‌ خواهید که در پایه نهم به مدارس تیزهوشان بروید، معدل سال هشتم شما باید حداقل 19 باشد.
  • لازم به ذکر است تا بدانید که اگر هر کدام از شرایط ذکر شده را نداشته باشید، نمی‌ ‎توانید در این آزمون شرکت کنید.

مراحل ثبت نام آزمون سمپاد مهارتی

1-شما برای ثبت نام در این آزمون ابتدا باید وارد سایت sampad.medu.gov.ir شوید و سپس، کد ملی و رمز عبور همگام خود را وارد کنید.

2-پس از آن، باید نقش و عنوان خود را انتخاب کرده و با کلیک بر روی گزینه تایید، وارد پرتال دانش آموزی شوید.

3-هم اکنون یک صفحه برای شما نمایش داده می شود که باید بر روی گزینه استعدادهای درخشان پایه هفتم کلیک کنید.

4-در این مرحله باید بر روی گزینه «جدید» که رنگ آن سبز است کلیک کرده و اطلاعات خواسته شده را به درستی وارد نمایید.

5-پس از این که اطلاعات را به طور کامل کردید، حتما بر روی گزینه ذخیره کلیک نمایید.

6-پس از ذخیره کردن اطلاعات، باید هزینه ثبت نام را پرداخت نموده و از طریق گزینه رسید ثبت نام، این عملیات را چاپ کرده و به پایان برسانید.

مدارس سمپاد تیزهوشان فنی

در طرح سوالات ازمون سمپاد مهارتی از چه منابعی استفاده می شود؟

معمولا در این ازمون از دروس علوم تجربی، ریاضی، ادبیات فارسی، مطالعات اجتماعی، قرآن و معارف اسلامی، زبان انگلیسی و عربی سوال طرح می شود.

تعداد سوالات در آزمون سمپاد مهارتی هفتم چه تعداد است؟

آزمون ورودی مدارس سمپاد مهارتی برای پایه هفتم معمولا 100 سوال در قالب 2 دفترچه طرح می شود که دانش آموز برای پاسخ گویی به سوالات دفترچه اول 60 دقیقه و برای پاسخگویی به سوالات دفترچه دوم 40 دقیقه زمان خواهد داشت.

تعداد سوالات در آزمون سمپاد مهارتی نهم چه تعداد است؟

آزمون ورودی مدارس سمپاد مهارتی برای پایه هفتم معمولا 100 سوال در قالب 2 دفترچه طرح می شود که دانش آموز برای پاسخ گویی به سوالات دفترچه اول 70 دقیقه و برای پاسخگویی به سوالات دفترچه دوم 50 دقیقه زمان خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید