رشته های مدارس تیزهوشان

رشته های مدارس تیزهوشان

رشته های مدارس تیزهوشان مدت زیادی است که مورد توجه خانواده ها و دانش آموزانی است که قصد شرکت در آزمون ورودی مدارس تیزهوشان و تحصیل با استفاده از امکانات زیاد و به کارگیری تجهیزات به روز را دارند.

با توجه به پایین بودن سطح آموزش در مدارس معمولی کشور استقبال از مدارس تیزهوشان روزافزون شده است، از طرفی با کامل شدن سبد رشته های تحت پوشش مدارس تیزهوشان علاقه افراد به واردشدن به مدارس تیزهوشان نیز درحال افزایش است.

آزمون تیزهوشان

در این مقاله قصد داریم به بررسی رشته های موجود در مدارس تیزهوشان و هنرستان های تیزهوشان در سراسر ایران بپردازیم. اگر از آن دسته افرادی هستید که قصد شرکت در آزمون تیزهوشان و تحصیل در این مدارس را دارید، این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

چگونه می توان از رشته های موجود در مدارس تیزهوشان اطلاع پیدا کرد؟

مطلع شدن از رشته های تحت پوشش این مدارس کار سختی نیست و با مطالعه این مقاله یا مراجعه به سایت اصلی تیزهوشان قابل مشاهده است. اما ما کار شما را ساده کرده ایم و در این مقاله به کلیه رشته های تحت پوشش اشاره خواهیم کرد.

در مدارس تیزهوشان در چه رشته هایی می توان تحصیل نمود؟

در گذشته افراد تنها در سه رشته نظری یعنی ریاضی، تجربی و انسانی می توانستند اقدام به تحصیل در مدارس تیزهوشان بنمایند. این مهم انتخاب رشته را برای بسیاری از افرادی که قصد تحصیل در این رشته ها را نداشتند سخت تر می کرد زیرا نمی توانستند با حضور در هنرستان ها و پیگیری روند تحصیل در هنرستان های عادی از امکانات خوب و آموزش با کیفیت استفاده کنند.

از طرفی هجوم دانش آموزان برای انتخاب رشته های نظری و شرکت در آزمون تیزهوشان بسیاری از افراد مستعد و علاقه مند را از تحصیل در این مدارس بازمیداشت.

چندی است که رقابت در این حوزه در بین دانش آموزان برای ورود به این مدارس به واسطه تاسیس مدارس سمپاد مهارتی وهنرستان های تیزهوشان به صورت سازمان یافته تر پی گیری می شود.

دانش آموزان می توانند علاوه بر رشته های نظری، در رشته های فنی نیز شرکت کنند و از سطح بالای آموزشی و امکانات این مدارس برای علم آموزی و شکوفایی استعدادها استفاده نمایند.

رشته های نظری مدارس تیزهوشان

همانگونه که به آن اشاره شد رشته های ریاضی و فیزیک، علوم تجربی و انسانی از رشته های پرطرفدار و باسابقه در مدارس تیزهوشان است که از بدو تاسیس مدارس تیزهوشان با برگزاری آزمون اقدام به جذب دانش آموز می نموده است.

رشته های تیزهوشان هنرستان

ازجمله رشته های مدارس فنی و هنرستانی تیزهوشان می توان به مواردی از جمله صنعت، کشاورزی، گردشگری، صنایع دستی اشاره کرد که به نوبه خود از طرفداران زیادی برخوردار است.

آیا آزمون تیزهوشان فقط در تهران برگزار می شود؟

خیر، آزمون تیزهوشان هرساله در کلیه شهرهای ایران برگزار می شود و این مدارس با توجه به ظرفیت مورد نیاز از افراد شرکت کننده اقدام به جذب دانش آموز می نمایند.

چگونه در رشته مورد علاقه خود در مدارس تیزهوشان قبول شویم؟

با اطلاع داشتن از منابع آزمون تیزهوشان و برنامه ریزی دقیق می توانید به دروس مورد آزمون مسلط شوید و با شرکت در آزمون ورودی این مدارس و پاسخگویی به سوالات به راحتی در رشته مورد علاقه خود قبول بشوید.

در این میان مهارت های دیگری نیز در زمان آزمون مورد نیاز دانش آموزان می شود که با یادگیری آنها هم استرس و اظطراب ناشی از آزمون در آنها کاهش می یابد و هم با آرامش بیشتری در زمان آزمون به سوالات پاسخ می دهند. از جمله این مهارت ها می توان به مهارت تست زنی و مدیریت زمان اشاره کرد.

برای شرکت در آزمون تیزهوشان معدل موثر است؟

یکی از شرایط ثبت نام در آزمون تیزهوشان برای دانش آموزانی که متقاضی تحصیل در کلاس دهم در این مدارس هستند این است که معدل سال هشتم آنها باید از عدد19 بیشتر باشد. به بیانی دیگر حداقل معدل فرد برای داشتن مجوز در جهت شرکت در آزمون ورودی مدارس تیزهوشان 19 است.

اما جالب است بدانید که دانش آموزانی که در آزمون ورودی این مدارس شرکت می کنند و قبول می شوند برای ورود به سال بعد باید دارای حداقل معدل 16 برای ادامه تحصیل در این مدارس باشند.

رشته های مدارس تیزهوشان

منابع آزمون تیزهوشان وتاثیرآنها در قبولی رشته های مختلف

همانطور که میدانید دروسی که به عنوان منابع آزمون معرفی می شوند دارای ضرایب و درصد تاثیر متفاوتی برای قبولی در رشته های مختلف دارد که دراین قسمت به آن اشاره خواهیم کرد.

ریاضیات

درس ریاضی یکی از دروس مورد اهمیت در آزمون تیزهوشان است که از آن در طرح سوالات کلیه رشته های استفاده شده است. اما طبیعی است که ضریب اهمیت آن در آزمون های مختلف، متفاوت باشد.

از این درس معمولا 10 سوال در آزمون ها طرح می شود که ضریب اهمیت آن در رشته ریاضی 4، در رشته تجربی 2، در رشته انسانی 2 و در سمپاد مهارتی 3 است.

رشته نام درس ضریب
ریاضی ریاضیات 4
تجربی ریاضیات 2
انسانی ریاضیات 2
سمپاد مهارتی (فنی) ریاضیات 3

 

علوم تجربی

از این درس نیز تعداد 10 سوال در آزمون ورودی مدارس تیزهوشان طرح می شود که ضریب آن در رشته ریاضی 2، در رشته تجربی 4، در رشته انسانی 3 و در سمپاد مهارتی نیز3 می باشد.

رشته نام درس ضریب
ریاضی علوم تجربی 2
تجربی علوم تجربی 4
انسانی علوم تجربی 3
سمپاد مهارتی (فنی) علوم تجربی 3

 

قرآن ومعارف اسلامی

از این درس نیز تعداد 10 سوال در آزمون ورودی مدارس تیزهوشان وجود دارد که ضریب آن برای کلیه رشته ها 1 می باشد.

رشته نام درس ضریب
ریاضی قرآن و معارف اسلامی 1
تجربی قرآن و معارف اسلامی 1
انسانی قرآن و معارف اسلامی 1
سمپاد مهارتی (فنی) قرآن و معارف اسلامی 1

 

مطالعات اجتماعی

از درس مطالعات اجتماعی مجموعا تعداد 10 سوال مطرح می شود که ضریب آن برای کلیه رشته های به صورت یکسان و برابر با 1 است.

رشته نام درس ضریب
ریاضی مطالعات اجتماعی 1
تجربی مطالعات اجتماعی 1
انسانی مطالعات اجتماعی 1
سمپاد مهارتی (فنی) مطالعات اجتماعی 1

 

زبان و ادبیات فارسی

از این درس نیز تعداد 10 سوال در آزمون وجود دارد که ضریب تاثیر آن برای رشته ریاضی 2، رشته تجربی 2، رشته انسانی 4 و آزمون سمپاد مهارتی 2 می باشد.

مدارس تیزهوشان

جدول تاثیر دروس مفاد آزمون ورودی تیزهوشان به تفکیک رشته

رشته نام درس ضریب تاثیر
ریاضی ریاضی 4
علوم تجربی 2
قرآن و معارف اسلامی 1
مطالعات اجتماعی 1
زبان و ادبیات فارسی 2
     
تجربی ریاضی 2
علوم تجربی 4
قرآن و معارف اسلامی 1
مطالعات اجتماعی 1
زبان و ادبیات فارسی 2
     
انسانی ریاضی 2
علوم تجربی 2
قرآن و معارف اسلامی 1
مطالعات اجتماعی 1
زبان و ادبیات فارسی 4
     
سمپاد مهارتی ریاضی 3
علوم تجربی 3
قرآن و معارف اسلامی 1
مطالعات اجتماعی 1
زبان و ادبیات فارسی 2

 

دیدگاهتان را بنویسید