اگر در تیزهوشان قبول نشدیم چیکار کنیم؟

تیزهوشان

یکی از مسائلی که منجر به بروز احساسات استرسی در نوجوانان و دانش آموزان می شود، قبول نشدن در آزمون های دوره ای و آزمون های دوره تحصیل آن هاست.

یکی از این آزمون ها که به شدت بر آینده آنها موثر است، آزمون تیزهوشان است. دانش آموزان با قبولی در آزمون ورودی این مدارس می توانند با استفاده از امکانات و تجهیزات به روز این مدارس و بهره مندی از زبده ترین اساتید اقدام به علم آموزی و بالابردن سطح دانش خود نمایند. به همین علت از طرفی استرس و نگرانی خوده شخص و از طرفی فشارهای احتمالی از سوی والدین می تواند کار را برای دانش آموز سخت تر نماید و به صورت مداوم این سوال در ذهن او تکرار شود که اگر در آزمون تیزهوشان قبول نشدم چکار کنم؟

قبولی در آزمون تیزهوشان

در این مقاله ضمن پاسخ به این سوال مواردی را از علت های مرسوم قبول نشدن افراد در آزمون ورودی مدارس تیزهوشان ذکر کرده ایم که با مطالعه آن می توانید به صورت دقیق تر برنامه ریزی کرده و با آمادگی کامل در آزمون تیزهوشان شرکت بنمایید.

اعتراض به نتیجه آزمون بعد از شرکت در آزمون تیزهوشان

دانش آموزانی پایه ششم به هفتم و نهم به دهمی که در آزمون ورودی مدارس تیزهوشان شرکت کرده اند و به هر دلیلی نتوانسته اند نمره قبولی در آزمون را کسب کنند می توانند به نتیجه آزمون اعتراض کنند تا باره دیگر کارنامه آنها مورد بررسی قرار بگیرد.

سازمان سنجش و پذیرش استعداد های درخشان چند روز بعد از آزمون فرصتی را اعلام میکند تا دانش آموزانی که به نتیجه اعلام شده معترض هستند، اعتراض خود را ثبت نمایند.

افراد بعد از ورود به این سامانه می توانند علت اعتراض خود را از بین موارد آماده انتخاب و شرح تکمیلی اعتراض را نیز وارد نمایند  تا مورد بررسی دوباره قرار بگیرند و تمام راه های ممکن را امتحان کرده باشد.

اما به این نکته باید توجه کنید که احتمال اینکه بعد از بررسی مجدد نتیجه اعلام شده تغییر کند بسیار پایین است. اما راهی است که نمی توان از آن صرفه نظر کرد.

فرصت دوباره برای دانش آموزان

اگر از آن دسته دانش آموزانی هستید که که متقاضی شرکت در آزمون تیزهوشان برای تحصیل مقطع هفتم هستید و علی رغم شرکت در آزمون تیزهوشان نتوانسته اید نمره قبولی را کسب کنید می توانید با ثبت نام در مدارس دیگر به تحصیل خود ادامه دهید و خود را برای شرکت در آزمون تیزهوشان نهم به دهم آماده کنید و شانس خود را دوباره محک بزنید.

اما اگر متقاضی تحصیل در کلاس دهم در مدارس تیزهوشان هستید باید بگوییم که باید به گزینه های دیگر پیش رو توجه کنید و مدارس دیگری را برای ادامه تحصیل انتخاب کنید.

در صورت قبول نشدن در آزمون تیزهوشان چه باید کرد

در صورت شرکت در آزمون و عدم قبولی در آن باید شانس خود را برای شرکت در آزمون مدارس شاهد، نمونه دولتی و انرژی اتمی امتحان کنید که شاید از لحاظ سطح آموزش از مدارس تیزهوشان پایین تر باشند اما بازهم مزایای خود را برای جذب دانش آموزان دارا هستند.

تیزهوشان

آیا با قبول نشدن در آزمون تیزهوشان آینده را از دست می دهیم؟

درست است که با تحصیل در مدارس تیزهوشان و سمپاد می توان رتبه های عالی علمی را بدست آورد اما از سختی های تحصیل در این مدارس و مشکلاتی که ممکن است برای دانش آموزان بوجود بیاید نباید غافل شد.

معلوم است که با رد شدن در آین آزمون دنیا به پایان نمی رسد و افراد می توانند از راه های دیگر از آن خود کنند. جالب است بدانید برخی دانش آموزانی که با شرکت در آزمون ورودی مدارس تیزهوشان امکان تحصیل در این مدارس را پیدا می کنند، در سال های بعد به علت سختی هایی که وجود دارد از ادامه تحصیل در این مدارس انصراف می دهند.

و نکته جالب تر این است که درصد زیادی از افرادی که در کنکور ورودی دانشگاه ها رتبه های عالی را کسب میکنند و اقدام به تحصیل در بهترین دانشگاه های کشور می نمایند از افراد دانش آموخته در مدارس تیزهوشان نیستند. بلکه کسانی هستند که با برنامه ریزی و تلاش فراوان بر روی خود کار کرده اند و مهارت های خود را بالا برده اند.

چرا تعداد زیادی از افرادی که در آزمون تیزهوشان شرکت می کنند قبول نمی شوند؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که تعداد افرادی که متقاضی تحصیل در این مدارس هستند نسبت به تعداد مدارس تیزهوشان و سمپاد در کشور بسیار بیشتر است. بنابراین طبیعی است که رقابت سنگینی بین افراد متقاضی تحصیل در مدارس تیزهوشان شکل بگیرد.

در این آزمون افرادی قبول می شوند که زمان بیشتری را نسبت به هم سالان خود برای خودسازی و بالا بردن مهارت های مورد نیاز این آزمون کرده اند و با آمادگی کامل در جلسه امتحان حاضر شده اند.

دیدگاهتان را بنویسید