چگونه برای تیزهوشان برنامه ریزی کنیم؟

چگونه برای تیزهوشان برنامه ریزی کنیم؟

چگونه برای تیزهوشان برنامه ریزی کنیم؟

برنامه ریزی برای آزمون تیزهوشان ششم به هفتم چگونه است؟

برنامه ریزی برای آزمون تیزهوشان نهم به دهم چگونه انجام میشود؟

شاید شما هم متوجه این موضوع شده باشید که بیشتر دانش آموزان تمایل به ثبت نام در مدارس تیزهوشان را دارند. چرا که این مدارس از اهمیت و مزایای فوق العاده ای برخوردار هستند. همچنین در بعضی از موارد والدین اصرار به ثبت نام فرزند خود در مدارس سمپاد دارند.

یکی از بهترین مزایایی که مدارس تیزهوشان دارند این است که برنامه های آموزشی ویژه ای را برای دانش آموزان خود تدارک می بینند. همچنین در مدارس تیزهوشان علاوه بر کتاب درسی،کتاب های اضافه تر نیز تدریس می شوند تا مطالب به خوبی برای دانش آموز روشن شود. اگر این یادداشت را دنبال می کنید، قطعا تمایل دارید در یکی از مدارس تیزهوشان ثبت نام کنید.

حال نگران نباشید! زیرا قرار است همه چیز در مورد اصول برنامه ریزی تیزهوشان را برایتان شرح دهیم. بنابراین اگر آینده درسی برایتان حائز اهمیت است، تا انتها همراه ما باشید چرا که خبرهای خوبی برایتان داریم.

“همچنین میتوانید برای ثبت نام و شرکت در کلاس آنلاین تیزهوشان ششم و نهم به تدریس استاد پوریا رجب زاده وارد صفحه مربوطه شوید”

چگونه برای تیزهوشان نهم برنامه ریزی کنیم؟

هر سال از دانش آموزان کلاس نهم آزمونی گرفته می شود که طبق آن آزمون دانش آموز برتر جهت ثبت نام در مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی نیز انتخاب می گردد. حتما می دانید مطالبی که دانش آموز باید مطالعه کند تا برای آزمون آمادگی داشته باشد، از مطالب درسی سال هشتم و نهم می باشد.

از آنجایی که این مقطع بسیار حساس است باید یک برنامه ریزی دقیق و جامع داشت تا بتوان آن را با موفقیت پشت سر گذاشت. به یاد داشته باشید که نمونه سوالاتی که در آزمون تیزهوشان مطرح می شود، فراتر از کتاب درسی می باشد یعنی دانش آموزی که می خواهد وارد مدارس تیزهوشان شود، می بایست آگاهی و تسلط کافی بر روی دروس داشته باشد.

اگر می خواهید در یکی از مدارس تیزهوشان در پایه نهم قبول شوید، نباید اهمیت برنامه ریزی را دست کم بگیرید که در ادامه خواهیم گفت چگونه بهترین نقشه را برای روند درس خواندن خود اجرا کنید.

در برنامه ریزی خود تنوع داشته باشید

متاسفانه خیلی از دانش آموزانی که از پایه نهم قصد شرکت در آزمون تیزهوشان را دارند، اصلا به این موضوع توجه نمی کنند و ممکن است روز خود را ساعت ها صرف خواندن یک درس کنند که این روند کاملا اشتباه است. توصیه می کنیم در برنامه روزانه خود چندین درس را بگنجانید تا تنوع و تعادل بین دروس برقرار شود. مطمئن باشید هر چقدر که در مطالعه درس ها تنوع داشته باشید، مغز و ذهن شما، مطالب را بهتر یاد خواهد گرفت.

اگر این اصل را در برنامه ریزی برای تیزهوشان رعایت نکنید، بعد از چند وقت دل زده خواهید شد و ممکن است دیگر ادامه ندهید.

برنامه را برای خود سخت نکنید

دیده شده که خیلی از دانش آموزان پایه نهم برای قبولی در آزمون تیزهوشان، از همان ابتدا یک برنامه ریزی سخت و سنگین را برای خود آماده می کنند که طبق همان پیش بروند. بگذارید راحت تر بگوییم: با این کار به هیچ نتیجه مطلوبی دست نخواهید یافت.

چاره چیست؟ ما کاملا این دانش آموزان را درک می کنیم چرا که استرسی که بر آن ها غالب می شود گاهی اوقات ممکن است حالات روحیشان را هم تحت تاثیر قرار دهد اما این چاره کار نیست.

برای این که بخواهید اصول برنامه ریزی تیزهوشان را به خوبی رعایت کنید، بهتر است قدم به قدم گام بردارید. به طور مثال در همان شب اول ننویسید از فردا باید 12 ساعت درس بخوانم!

می توانید از روزی 2 الی 3 ساعت شروع کنید و رفته رفته ساعت مطالعه را بیشتر کنید البته تا جایی که ظرفیت درک مطالب را داشته باشید.

هدف خود را در همان ابتدای کار روشن کنید

قبل از هر چیزی باید بدانید که هیچ کاری بدون هدف میسر نخواهد شد. بنابراین تا هدفی برای شروع آن کار نداشته باشید، صرفا وقت خود را تلف کرده اید. به دانش آموزان پایه نهم توصیه می کنیم در برنامه ریزی خود، قسمتی را برای نوشتن اهداف از قبولی در تیزهوشان را مشخص کنند تا دقیق مطابق هدف گام بردارند. برای مثال : اگر تمایل دارید در یکی از مدارس تیزهوشان تهران قبول شوید، مسلما باید ساعات و کیفیت خواندن دروس را افزایش دهید.

چگونه برای تیزهوشان برنامه ریزی کنیم؟

چگونه برای تیزهوشان ششم برنامه ریزی کنیم؟

حتما می دانید که آزمون تیزهوشان ششم، هر ساله توسط آموزش پرورش برای دانش آموزان ششم به هفتم برگزار می گردد. بخاطر داشته باشید که تنها دانش آموزانی از پایه هفتم وارد مدارس تیزهوشان می شوند که اصول برنامه ریزی تیزهوشان را به خوبی رعایت کرده باشند. تمامی سوالاتی که در آزمون مطرح می شود بیشتر براساس هوش و استعداد دانش آموز می باشد.

اگر دانش آموز پایه ششمی هستید و می خواهید از آزمون تیزهوشان سربلند بیرون آیید، توجه به این نکات را در اولویت قرار دهید:

  • سعی کنید درس را با دقت مطالعه کنید و مطالب را حفظ نکنید.
  • هنگامی که می خواهید مطلب جدیدی را یاد بگیرید، به دنبال کلمات و اصطلاحات مهم باشید.
  • بعد از این که درس را به خوبی خواندید و تمام شد، کتاب خود را کنار بگذارید و یک بار با صدای بلند درس برای خود توضیح دهید.
  • در رعایت اصول برنامه ریزی تیزهوشان مقطع خود انعطاف داشته باشید. همانطور که می دانید، دانش آموزان پایه ششم از نظر سنی کوچکتر از دانش آموزان پایه نهم هستند و ممکن است در مواقعی مجبور باشند به همراه خانواده به مهمانی و یا … بروند. با این حال به دانش آموزان ششمی توصیه می کنیم حتما در برنامه خود زنگ تفریح داشته باشند و برنامه ریزی خود را طوری بچینند که قابل تغییر نیز باشد.

از برنامه ریزی همکلاسی استفاده نکنید و مطابق برنامه خود گام بردارید

هیچ چیز بدتر از این نیست که از روی برنامه ریزی دوستتان تقلید کنید. بنابراین اگر می خواهید کارنامه قبولی تیزهوشان را دریافت کنید، باید یک برنامه اصولی تنها مختص خودتان بنویسید و فقط در جهت آن گام بردارید.

برنامه ریزی قابل ارزیابی برای خود تدوین کنید

برنامه ریزی تیزهوشان باید نشان دهنده میزان پیشرفت و افت تحصیلی باشد. هر چقدر که برنامه ریزی قابل ارزیابی باشد، راحت تر می توانید نقاط قوت و ضعف خود را بیابید.

برای تیزهوشان چند ساعت درس بخوانیم؟

فکر می کنیم تاکنون 80 درصد سوالات دانش آموزانی که قصد دارند در آزمون تیزهوشان شرکت کنند، این است که برای آزمون تیزهوشان باید چند ساعت درس بخوانیم؟

کمی قبل به این موضوع اشاره داشته ایم برای کسب نمره قبولی باید اصول برنامه ریزی تیزهوشان را با دقت زیاد رعایت کنید.

حتما با خود فکر می کنید که باید شبانه روز پای کتاب و درس باشید تا بتوانید موفق شوید. اما دست نگه دارید و همین جا این باور غلط را فراموش کنید. اصلا به کمیت فکر نکنید و انرژی خود را بر روی کیفیت درس خواند متمرکز کنید. برای مثال ممکن است شما در روز 12 ساعت درس بخوانید اما هیچ چیزی از آن متوجه نشوید در این شرایط عملا وقت و انرژی شما تلف شده است. اما اگر با صول و برنامه پیش بروید، قطعا با روزی 5 ساعت هم می توان کارنامه قبولی تیزهوشان را در دست بگیرید.

نکته مهم: در کیفیت درس خواندن هم زیاده روی نکنید که به کل کمیت را از یاد ببرید. یک دانش آموز موفق کسی است که بتواند هم با مدیریت زمان و هم با درک مطالب مفهومی، آینده خود را بسازد.

اگر جزو دانش آموزانی هستید که روند درس خواندنتان به کندی پیش می رود، اصلا نگران نباشید چرا که شما می توانید با دیدن آموزش های تندخوانی و تمرین کردن آن، به راحتی سرعت خواندن خود را افزایش دهید.

و در پایان باز هم تاکید می کنیم: سعی کنید پله پله گام بردارید و در همان شب های ابتدایی خود را خسته نکنید.

برنامه ریزی برای تیزهوشان ششم

برای تیزهوشان ششم چند ساعت درس بخوانیم؟

از آنجایی که دانش آموزان پایه ششمی ممکن است در دراز مدت با مطالعه کردن زیاد خسته شوند، به دانش آموزان این مقطع پیشنهاد می کنیم از کمترین ساعات ممکن شروع کرده و به آرامی ساعات مطالعه خود را افزایش دهند. باز هم تاکید می کنیم اصلا ساعت مشخصی برای مطالعه افراد وجود ندارد زیرا ممکن است یک فرد با 2 ساعت مطالعه متوجه یک مطلب شود و فرد دیگر تنها با نیم ساعت آن را به خوبی درک کند.

به دانش آموزان پایه ششم که می خواهند پایه هفتم خود را در مدارس تیزهوشان آغاز کنند چند توصیه داریم:

  • اهمیت ریاضی در آزمون تیزهوشان ریاضی بسیار است بنابراین یادگیری درس ریاضی را در اولویت قرار دهید.
  • در کلاس درس تمام تمرکز خود را بر روی یادگیری دروس بگذارید و سعی کنید مطلب را همانجا بیاموزید.
  • برای جمع بندی و تست زدن علاوه بر کتاب درسی، از کتاب های کمک درسی هم کمک بگیرید تا به خوبی با نمونه سوالات تیزهوشان آشنا شوید.
  • حتما در آزمون های آزمایشی تیزهوشان شرکت کنید تا با دقیق ترین برنامه ریزی تیزهوشان، برای آزمون اصلی آماده شوید.
  • خود باوری خود را افزایش دهید چرا که هیچ چیز بدتر از نامیدی و بد گمانی نمی تواند مانع موفقیت شما شود.
  • تا جایی که امکان دارد هیچ مطلبی را حذف نکنید. برای جلوگیری از این کار فقط باید پیرو برنامه ریزی اصولی و دقیق باشید.
  • هیچوقت از تلاش و پشتکار دست نکشید و با همان انگیزه ای که روز اول شروع کردید، پیش بروید.

برنامه ریزی برای تیزهوشان نهم

برای تیزهوشان نهم چند ساعت درس بخوانیم؟

اگر پایه نهم هستید و می خواهید درس خواندن را برای قبولی در تیزهوشان آغاز کنید، پیشنهاد می کنیم دنبال اعداد و ارقام برای ساعات مطالعه نباشید زیرا تا زمانی که مطلب را به خوبی یاد نگرفته اید، نباید از آن دست بکشید. سعی کنید به روش خودتان درس بخوانید اصلا خودتان را با همکلاسی مقایسه نکنید.

حال برای ایجاد انگیزه برای درس خواند و برنامه ریزی تیزهوشان پایه نهم، بهترین راه این است که برای خود یک برنامه تشویقی ترتیب دهید. به طور مثال : یک قلم و خودکار بردارید و رو آن قید کنید (اگر امروز 4 ساعت درس باکیفیت و بدون اتلاف وقت بخوانم، پایان هفته خودم را به فیلم مورد علاقه ام دعوت می کنم. )

روش های مطالعه برای تیزهوشان

حال که با اهمیت کیفیت مطالعه آشنا شده اید، می خواهیم به شما چند راهکار ارائه دهیم که اصلا از مطالعه کردن کتب درسی خسته نشوید.

دیده شده که خیلی از والدین تنها به فرزندان خود گوشزد می کنند درس بخوانید اما بدون این که بدانند درس خواند برای تیزهوشان اصول خاص خود را دارد و می بایست آن را جدی گرفت. برای این که متقاضان آزمون تیزهوشان پایه ششم و نهم به خوبی با روش های مطالعه آشنا شوند، در این یادداشت از وب سایت استاد پوریا رجب زاده، می خواهیم تمامی اصول مطالعه مطابق با برنامه ریزی تیزهوشان را شرح دهیم.

یادگیری تندخوانی

تندخوانی یکی از موارد مهم می باشد که حتما باید به آن دقت داشته باشید چرا که شما آنقدر فرصت ندارید که ساعت ها برای یک درس وقت بگذارید.

با یادگیری اصول تندخوانی، به راحتی می توانید تمرکز و توجه خود را برای فهمیدن یک درس افزایش دهید. توجه داشته باشید که اگر سرعت مطالعه کم باشد، ممکن است از این شاخه به آن شاخه بپرید و در نتیجه از درس خواندن خسته شوید.

یادگیری عبارتخوانی

در این قسمت منظورمان از عبارتخوانی این است که به جای خواندن کلمات، به عبارت مهم توجه داشته باشید. جالب است بدانید که ترفند عبارتخوانی موجب بالا بردن تمرکز می شود.

یادگیری خواندن تجسسی

سعی کنید کمی عمیق به مطالب و مفاهیم نگاه کنید و برای حل سوالات ایجاد شده در ذهن، پاسخ آن ها را تجسس کنید. هروقت به دنبال چیزی بگردید، قطعا آن را پیدا خواهید کرد. هدف از یادگیری خواندن تجسسی این است که علاوه بر درک بیشتر مطالب، حواس و علاقه خود را به درس متمرکز کنید.

نکته: فهمیدن مطالب مفهومی به طور دقیق، باعث ماندگاری بلند مدت آن در ذهن می گردد.

تمامی این مواردی که ذکر کرده ایم پیش نیازی برای مطالعه صحیح دروس تیزهوشان می باشد که تمامی دانش آموزان باید این موارد را یاد بگیرند.

هرچقدر در برنامه ریزی تیزهوشان ثابت قدم تر باشید و گام به گام حرکت کنید، احتمال قبولی شما هم به همان اندازه افزایش می یابد.

به طور خلاصه به تمامی متقاضیان آزمون تیزهوشان توصیه می کنیم هرگونه استرس را از خود دور کرده و با خیال آسوده و ذهنی باز برای آزمون آماده شوند. از اینکه تا پایان همراه ما بوده اید، بی نهایت سپاسگزاریم.

 

سوالات متداول

چگونه برای تیزهوشان نهم برنامه ریزی کنیم؟

در برنامه ریزی خود تنوع داشته باشید

برنامه را برای خود سخت نکنید

هدف خود را در همان ابتدای کار روشن کنید

چگونه برای تیزهوشان ششم برنامه ریزی کنیم؟

از برنامه ریزی همکلاسی استفاده نکنید و مطابق برنامه خود گام بردارید

برنامه ریزی قابل ارزیابی برای خود تدوین کنید

برای تیزهوشان چند ساعت درس بخوانیم؟

حتما با خود فکر می کنید که باید شبانه روز پای کتاب و درس باشید تا بتوانید موفق شوید. اما دست نگه دارید و همین جا این باور غلط را فراموش کنید. اصلا به کمیت فکر نکنید و انرژی خود را بر روی کیفیت درس خواند متمرکز کنید. برای مثال ممکن است شما در روز 12 ساعت درس بخوانید اما هیچ چیزی از آن متوجه نشوید در این شرایط عملا وقت و انرژی شما تلف شده است. اما اگر با صول و برنامه پیش بروید، قطعا با روزی 5 ساعت هم می توان کارنامه قبولی تیزهوشان را در دست بگیرید.

روش های مطالعه برای تیزهوشان کدامند؟

یادگیری تندخوانی

یادگیری عبارتخوانی

یادگیری خواندن تجسسی

دیدگاهتان را بنویسید