مقایسه مدارس تیزهوشان، نمونه دولتی، غیر انتفاعی، شاهد و انرژی اتمی

مقایسه تیزهوشان و مدارس دیگر

معرفی مدارس تیزهوشان

معمولا مدارس تیزهوشان به دانش‌آموزان با استعداد در رشته‌های ریاضی، فیزیک و علوم تجربی پذیرش می‌دهند و به آن‌ها آموزش علوم پایه و نیز آموزش‌های تخصصی در این حوزه‌ها ارائه می‌دهند.

در مدارس تیزهوشان دانش‌آموزان به دلیل محیط آموزشی پیشرفته و در اختیار داشتن امکانات آموزشی، با همراهی تعداد بیشتری از سمت هم سن های خود مواجه هستند و این باعث می‌شود که دانش‌آموزان بتوانند بیشتر با هم تعامل داشته باشند و رقابت سالمی بین آن‌ها بوجود آید.

در کنار این موارد، در مدارس تیزهوشان معمولاً آموزش‌های محوری و انتخابی مورد تاکید قرار می‌گیرد و دانش‌آموزان برای شرکت در المپیاد‌های علمی و ریاضی، آماده می‌شوند. اما باید توجه داشت که روحیه رقابتی و فشار روانی این مدارس ممکن است برای بعضی دانش‌آموزان سخت باشد.

مزایای تحصیل در مدارس تیزهوشان چیست؟

  1. دسترسی به امکانات و تجهیزات پیشرفته: مدارس تیزهوشان در بسیاری از موارد دارای امکانات و تجهیزاتی بسیار عالی و بروز هستند که برای تحصیل در رشته‌هایی مانند ریاضیات، فیزیک و شیمی بسیار مهم هستند.
  2. استفاده از اساتید باتجربه و برجسته: در مدارس تیزهوشان، استادان با تجربه و متخصص در حوزه‌های مختلف به تدریس می‌پردازند و این باعث می‌شود که دانش‌آموزان به صورت بهتری آموزش ببینند.
  3. فرصت‌های شغلی و تحصیلی بعدی: دانش‌آموزانی که در مدارس تیزهوشان تحصیل می‌کنند، از فرصت‌های شغلی و تحصیلی بسیار خوبی برخوردار می شوند. بسیاری از دانش‌آموزان این مدارس در دوره‌های بعدی تحصیل در دانشگاه‌های برتر کشور و خارج از کشور دارند.
  4. تجربه‌ی اجتماعی: تحصیل در مدارس تیزهوشان، فرصت‌های بسیار خوبی برای دوستی با همسالان با استعداد با بار تحصیلی زیاد ایجاد می‌کند که می‌تواند برای توسعه‌ی شخصی و اجتماعی دانش آموزان بسیار مفید باشد.

برای اطلاعات بیشتر به صفحه مزایای تحصیل در مدارس تیزهوشان مراجعه کنید

تحصیل در مدارس تیزهوشان چه معایبی دارد؟

  • غرور کاذب:گاهی برخی از دانش آموزان این مدارس احساس غرور و اعتماد به نفس کاذبی پیدا میکنند که در آینده ممکن است منجر به آسیب های جبران نا پذیری به روحیه و شخصیت این افراد وارد شود.
  • فشار تحصیلی: به علت وجود رقابت سنگین در بین دانش آموزان این مدارس احتمال وقوع احساساتی از جمله اظطراب و استرس شده و  فشارهای زیادی را برای کسب نمره متحمل بشوند.
  • تبعیض تحصیلی:حضور دانش آموزان با استعداد و باهوش در این مدارس موجب تبعیض تحصیلی در بین دانش آموزان یک شهر شده که منجر به ایجاد اختلال در نظام آموزشی و عدم بهره مندی برخی دانش آموزان از امکانات آموزشی می شود.

چه تفاوتی بین مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی وجود دارد؟

با اینکه هدف اصلی هر دو مدرسه را می توان آموزش تخصصی در سطح پیشرفته و کمک به دانش اموزان برای تقویت و رشد تحصیلی آنها دانست در برخی شرایط باهم متفاوت هستند. در این قسمت به بیان تفاوت های این دو مدرسه می پردازیم.

شرط معدل

یکی از تفاوت های پایه این دو مدرسه را می توان دارا بودن شرط معدل برای ثبت نام دانش آموزان در آزمون ورودی این مدرسه دانست، دانش اموزان برای شرکت در آزمون ورودی مدارس تیزهوشان دارای حداقل معدل 19 و برای مدارس نمونه دولتی دارای حداقل معدل 17 باشند.

شهریه سالیانه

مبلغ پرداختی دانش آموزان به عنوان شهریه سالیانه از دیگر تفاوت های مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی است که این مبلغ در مدارس تیزهوشان بیشتر است.

ثبت نام دانش آموز

ثبت نام دانش آموزان در مدارس تیزهوشان برای دوره متوسطه اول با برگزاری و ارزیابی آزمون ورودی انجام می شود در حالیکه نام نویسی این دانش آموزان در مدارس نمونه دولتی تنها با مراجعه حضوری و بدون نیاز به شرکت در آزمون ورودی انجام می شود.

رقابت تحصیلی

رقابت تحصیلی بین دانش آموزان در مدارس تیزهوشان به علت برخوداری از هوش بالا و توانایی زیاد در مباحث علمی و تحصیلی بسیار بیشتر از مدارس نمونه دولتی است.

تحصیل در مدارس تیزهوشان بهتر است یا نمونه دولتی؟

تحصیل در مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی دارای مزایا و معایب خود هستند که در این مقاله به جنبه های آن اشاره شد و انتخاب مدرسه بسته به شرایط، تلاش و استعداد هر دانش‌آموز ممکن است یکی از آن‌ها برای او مناسب‌تر باشد. اما بازهم می توان مدارس تیزهوشان را هدفمند تر و کاربردی تر برای دانش آموزانی که زمینه لازم را برای شکوفایی استعداد های خویش فراهم کرده اند مناسب دانست.

مزایای تحصیل در مدارس نمونه دولتی

  • شهریه پایین نسبت به مدارس تیزهوشان: دانش آموزان در مدارس نمونه دولتی می‌توانند با هزینه کمتری اقدام به تحصیل بنمایند که این مهم برای خانواده‌هایی با درآمد پایین بسیار مهم است.
  • برنامه درسی و استاندارد: برنامه درسی در مدارس نمونه دولتی با برنامه درسی سایر مدارس دولتی یکسان است و دانش آموزان از این طریق می‌توانند به راحتی به مقایسه و تبیین نقاط قوت و ضعف خود با سایر دانش‌آموزان بپردازند.
  • کیفیت امتحانات و مدارک: دانش آموزانی که در مدارس نمونه دولتی تحصیل می‌کنند، در امتحانات استاندارد شرکت می‌کنند و می توانند خود را محک بزنند.
  • محیط آموزشی: این مدارس برای دانش آموزانی که علاقه‌مند به رشته‌های مختلفی هستند، گزینه بسیار مناسبی هستند. این مدارس محیطی آموزشی مناسب برای رشته‌های مختلف را دارند و دانش آموزان می‌توانند در رشته‌های مختلفی مانند ریاضیات، فیزیک، زیست شناسی و … فعالیت کنند.
  • امکانات و تجهیزات: مدارس نمونه دولتی برخلاف مدارس غیرانتفاعی و خصوصی، دارای امکانات و تجهیزات بسیار عالی هستند و دانش آموزان می‌توانند از تجهیزات آزمایشگاهی، کتاب و اساتید با تجربه استفاده کنند.

تحصیل در مدارس تیزهوشان بهتر است یا انرژی اتمی؟

هردوی این مدارس دارای امکانات ویژه آموزشی برای تحصیل و تقویت دانش آموزان می باشد. از لحاظ سطح علمی نیز می توان گفت که مدارس سمپاد (تیزهوشان) و انرژی اتمی در یک سطح قرار دارند.

جالب است بدانید که مدارس انرژی اتمی تنها ر مقطع دبیرستان یا متوسطه دوم دانش آموز می پذیرد و دانش اموزانی که قصد تحصیل در این مدارس را دارند مقاطع پایین تر را باید در مدارس دیگر بگذرانند.

به طور کلی، تفاوت چندانی در بین این دو مدرسه وجود ندارد و انتخاب بین تحصیل در مدارس تیزهوشان و مدارس انرژی اتمی به نوع اهداف و علاقه دانش‌آموز بستگی دارد. هر دو نوع مدرسه می‌توانند به دانش‌آموزان کمک کنند تا در آینده شغلی موفقی داشته باشند.

تحصیل در مدارس تیزهوشان بهتر است یا غیرانتفاعی؟

به طور قطعی نمی توان گفت که کدام یک از مدارس برای تحصیل دانش اموزان بهتر است. زیرا که همه  افراد از یک سطح استعداد و توانایی علمی برخوردار نیستند.

اما اگر بخواهیم از لحاظ سطح علمی، تجهیزات آموزشی و تجربه اساتید اظهار نظر بکنیم. می توان گفت که تحصیل در مدارس تیزهوشان به مراتب از مدارس غیرانتفاعی بهتر است.

تحصیل در مدارس غیرانتفاعی بهتر است یا تحصیل در مدارس شاهد؟

تحصیل در مدارس غیرانتفاعی و شاهد دارای ویژگی‌ها و مزایای مختلفی هستند اما باید به این نکته نیز توجه داشت که مدارس شاهد بیشتر برای خانواده شهدا و جانبازان دفاع مقدس تاسیس شده است و در صورت داشتن ظریفت اقدام به جذب از دانش آموزان عادی می نماید.

مدارس غیرانتفاعی معمولاً هزینه تحصیل بیشتری را از دانش آموزان دریافت می نمایند و برای خانواده‌هایی که نمی‌توانند هزینه‌های بالای تحصیل در مدارس غیرانتفاعی را تامین کنند، گزینه مناسبی نیستند.

در مجموع تفاوت زیادی بین برنامه های تحصیلی و سطح آموزشی در مدارس شاهد با مدارس غیر انتفاعی وجود ندارد.

چه کسانی می توانند در مدارس شاهد مشغول به تحصیل بشوند؟

مدارس شاهد از زیرمجموعه های آموزش و پرورش و بنیاد شهید می باشد که عمدتا برای دانش‌آموزان از خانواده های شهدا و جانبازان دفاع مقدس تاسیس شده است، تا بتوانند بدون پرداخت هزینه یا هزینه ناچیز اقدام به تحصیل نمایند.

نتیجه گیری

با توجه به موارد گفته شده، پیشنهاد ما تحصیل در مدارس تیزهوشان یا استعدادهای درخشان است. شما میتوانید برای دریافت مشاوره در جهت ثبت نام کلاس های آمادگی آزمون تیزهوشان به تدریس استاد پوریا رجب زاده با ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید