ضرایب دروس تیزهوشان 1402-1403 (ششم و نهم)

ضرایب آزمون تیزهوشان

آزمون ورودی مدارس تیزهوشان یکی از آزمون های مهم تحصیلی است که هرساله در ایران برگزار می شود و دانش آموزان سال ششمی و نهمی که علاقه مند به تحصیل در مدارس تیزهوشان می باشند با ثبت نام در این آزمون توانایی های علمی خود را در رقابت با دیگر همسالان خود محک می زنند.

علت علاقه مندی دانش آموزان برای تحصیل در مدارس تیزهوشان و سمپاد را می توان برخورداری از امکانات به روز و پیشرفته این مدارس در مقایسه با دیگر مدارس کشور عنوان کرد، همچنین همراهی اساتید برجسته و کارآزموده در امر تدریس در رشته های مختلف را نکته دیگر برتری این مدارس میدانند.

آزمون تیزهوشان

داشتن تجهیزات آزمایشگاهی به روز و استفاده از آنها در کارگاه ها و آزمایشگاه های مدارس تیزهوشان به ویژه مدارس سمپاد هر دانش آموزی را تحریک به فعالیت و تلاش برای قبولی در آزمون ورودی مدارس تیزهوشان می نماید.

اما سوالی که ذهن بسیاری از این داوطلبان را به خود مشغول کرده است این است که آیا ضرایب اهمیت دروس مختلف که در آزمون تیزهوشان آورده می شود چقدر است و هرکدام از آن ها چه تاثیری در قبولی داوطلبان در آزمون می تواند داشته باشد.

در این مقاله قصد داریم علاوه بر معرفی مواد آزمون تیزهوشان به بیان درجه اهمیت هرکدام از دروس در این آزمون بپردازیم، پس اگر از آن دسته افراد  علاقه مند به تحصیل در مدارس تیزهوشان هستید این مقاله را تا انتها مطالعه کنید. جهت مشاوره و ثبت نام در کلاس های تیزهوشان با شماره: 09014027356  تماس حاصل فرمایید.

ضرایب دروس آزمون تیزهوشان ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳

پیش از گفتن ضرایب دروس موجود در آزمون تیزهوشان لازم است تا ماهیت سوالاتی که در این آزمون مطرح می شود، تعداد آن و بخش های اصلی آنها توضیح دهیم و سپس به بیان درجه اهمیت یا ضریب درس های آزمون تیزهوشان بپردازیم.

در آزمون تیزهوشان چه سوالاتی مطرح می گردد؟

سوالاتی که در آزمون تیزهوشان مطرح میگردد به دوبخش کلی تقسیم میشوند. بخش اول شامل سوالات استعداد تحلیلی و بخش دوم مربوط به سوالات استعداد تحصیلی می باشد. بخش اول آزمون تیزهوشان 1402-1403 که همان سوالات استعداد تحلیلی است از مباحث هوش، استعداد و خلاقیت طرح می گردد و به منظور به چالش کشیدن توانایی های غیر درسی داوطلبان آورده می شوند.

اما سوالاتی که در بخش استعداد تحصیلی آزمون تیزهوشان مطرح می گردد از کتب درسی سال قبل داوطلبان بوده و هدف آن به چالش کشیدن مهارت ها و دانش علمی داوطلبان است. لازم به ذکر است که داوطلبان برای پاسخ به سوالات بخش استعداد تحصیلی میبایست مفاهیم درسی را به طور عمیق درک کرده باشند تا بتوانند به سوالاتی که از این بخش مطرح می شود پاسخ بدهند.

زمان پاسخگویی به سوالات آزمون تیزهوشان

در آزمون تیزهوشان ششم به هفتم تعداد 100 سوال در مبحث استعداد تحلیلی مطرح می گردد که داوطلبان مجموعا 80 دقیقه برای پاسخگویی به این سوالات زمان دارند. اما در آزمونی که برای جذب دانش آموز در مدارس تیزهوشان درمقطع نهم به دهم آورده می شود علاوه بر سوالاتی که از بخش استعداد تحلیلی مطرح می شود، تعداد 100 سوال نیز از موضوع استعداد تحصیلی مطرح می گردد که داوطلبان 120 دقیقه برای پاسخگویی زمان خواهند داشت.

قبولی آزمون تیزهوشان

اگر از ضرایب دروس آزمون تیزهوشان اطلاع ناشته باشیم چه میشود؟

اطلاع نداشتن از ضرایب دروس مواد آزمون تیزهوشان منجر به برهم خوردن نظم برنامه مطالعاتی دانش آموزان می شود. در این صورت نمی توان به صورت دقیق اولویت های مطالعاتی را مشخص کرد به همین سبب ممکن است فرد عمده زمان خود را برای درسی اختصاص دهد که درجه اهمیت زیادی در آزمون تیزهوشان ندارد و بالعکس زمان کمی را برای دروس مهم و با درجه اهمیت بالا برنامه ریزی کند.

ضرایب دروس در آزمون تیزهوشان 1402-1403

همانگونه که در این مقاله اشاره کردیم اطلاع داشتن از ضریب دروسی که از آنها در آزمون تیزهوشان سوال مطرح می شود منجر به سهولت در برنامه ریزی و ایجاد فرصت برای تقویت مهارت های افراد و در نتیجه پیروزی در رقابت آزمون تیزهوشان می گردد.

اما به این نکته نیز باید اشاره کرد که دانش آموزان باید علاوه بر برنامه ریزی برای مطالعه عمیق مطالب درسی و تقویت مهارت های خود در این زمینه اقدام به تقویت مهارت های موضوع استعداد تحلیلی و مدیریت زمان نیز بکنند تا بتوانند در زمان آزمون از هر حیث با آمادگی کامل به سوالات پاسخ بدهند.

در این قسمت جدول ضرایب دروس آزمون تیزهوشان وجود دارد.

نام درس تعداد سوال ضریب رشته تحصیلی ضریب در آزمون سمپاد
ریاضی 10 ریاضی فیزیک:4 3
علوم تجربی:2
علوم انسانی:2
علوم تجربی 10 ریاضی فیزیک:2 3
علوم تجربی:4
علوم انسانی:2
دین و زندگی 10 ریاضی فیزیک:1 1
علوم تجربی:1
علوم انسانی:1
مطالعات اجتماعی 10 ریاضی فیزیک:1 1
علوم تجربی:1
علوم انسانی:1
زبان و ادبیات فارسی 10 ریاضی فیزیک:2 2
علوم تجربی:2
علوم انسانی:4

منابع آزمون تیزهوشان چیست؟

سوالاتی که در آزمون تیزهوشان نهم به دهم مطرح می گردد از منبع کتب درسی سال نهم و سال هشتم طرح می شود، همچنین داوطلبان می توانند از کتب کمک آموزشی مناسب برای تقویت دانش علمی خود استفاده کنند. علت بیان این نکته این است که سوالاتی که در بخش استعداد تحصیلی مطرح می گردد نیاز به داشتن درک عمیق در این مورد است.

مهم ترین نکته برای قبولی در آزمون تیزهوشان چیست؟

مهم ترین نکته برای قبولی در آزمون تیزهوشان برنامه ریزی برای آموزش و تقویت مهارت هایی است که از موضوع آنها در این آزمون سوال مطرح می گردد. به علت اهمیت زیاد این موضوع باید به این نکته توجه کنید که همراهی یک مشاور تحصیلی در دوران قبل از آزمون تیزهوشان یکی از علت های اصلی قبولی در آزمون تیزهوشان است.

ضرایب دروس تیزهوشان

مشاور تحصیلی چه کمکی به قبولی داوطلبان در آزمون تیزهوشان می نماید؟

مشاور تحصیلی با شناختن توانایی ها و استعدادهای داوطلبان اقدام به تعیین اولویت و برنامه ریزی مطالعاتی برای فرد می نماید. ازهمین جهت دانش آموز به جای سردرگم شدن و از دست دادن انرژی زمان خود را صرف تلاش در راستای تعیین شده از سوی مشاور میکند. تجربه نشان داده است بسیاری از افرادی که در آزمون تیزهوشان به قبولی رسیده اند از مشاورین کارکشته ای در این زمینه استفاده کرده اند.

جهت مشاوره و ثبت نام در کلاس های تیزهوشان با شماره: 09014027356  تماس حاصل فرمایید

دیدگاهتان را بنویسید