طراح سوالات تیزهوشان ششم به هفتم و نهم به دهم

طراح سوالات آزمون تیزهوشان

طراح سوالات تیزهوشان ششم به هفتم و نهم به دهم

طراح سوالات آزمون تیزهوشان ششم به هفتم و نهم به دهم فردی است که با استفاده از کتب درسی دانش آموزان و در نظر گرفتن سطح آموزشی مختلف در سراسر ایران اقدام به طراحی سوالات آزمون ورودی مدارس تیزهوشان می نماید تا داوطلبان را از جهت های مختلف از جمله توانایی تحلیل و درک متون و سوالات، سطح دانش علمی و همچنین سنجش هوش و استعداد داوطلبان را به چالش بکشد.

افرادی که پیش از روز آزمون بر روی مهارت های خود کارکرده باشند و آنها رو با برنامه ریزی و تلاش پرورش داده باشند می توانند به راحتی به سوالات موجود در این آزمون پاسخ داده و جایگاه خود را برای تحصیل در مدارس تیزهوشان و سمپاد بدست بیاورند.

آیا طراح سوال تیزهوشان ششم به هفتم سوالات سختی را طرح میکند؟

نمی توان گفت که سوالاتی که توسط طراحان برای آزمون ورودی مدارس تیزهوشان و سمپاد طراحی می شود سخت بوده و داوطلبان را به زحمت خواهد انداخت، اما به این نکته نیز باید توجه داشت که داوطلبانی که مطالعه صحیحی بر دروس سال های گذشته خود نداشته اند و مهارت های جانبی مرتبط با این آزمون را فرا نگرفته اند، در مواجه با سوالاتی که طراح آزمون تیزهوشان ششم به هفتم و نهم به دهم طراحی کرده است به زحمت خواهند افتاد.

در نتیجه توصیه می شود افرادی که علاقه مند به تحصیل در مدارس تیزهوشان هستند و قصد ادامه تحصیل در این مدارس را دارند به جای توجه به سختی سوالات به تقویت مهارت های خود بپردازند تا بتوانند به هدف خود یعنی قبولی در آزمون تیزهوشان و استفاده از بهترین امکانات آموزشی برای علم آموزی و ساختن آینده خود است دست یابند.

طراح سوالات داوطلبان را از چه جنبه هایی به چالش می کشد؟

در گذشته سوالات آزمون ورودی مدارس تیزهوشان در دو بخش استعداد تحلیلی و استعداد تحصیلی داوطلبان را به چالش می کشید اما چندی است که با توجه به سیاست گذاری های آموزش و پرورش کشور، طراحان سوالات آزمون ورودی مدارس تیزهوشان در مقطع ششم به هفتم تنها در حوزه استعداد تحلیلی یعنی موضوعات استعداد، هوش و خلاقیت می پردازد. این موضوع بیانگر آن است که دانش آموزانی که قصد شرکت در آزمون تیزهوشان ششم به هفتم را دارند نیازی به مطالعه کتب درسی سال های قبل ندارند و باید تمرکز خود را برای تقویت مهارت های مربوط به استعداد تحلیلی صرف نمایند.

اما طراح در سوالاتی که برای آزمون ورودی مدارس تیزهوشان نهم به دهم طرح میکند قصد محک زدن داوطلبان در دو حوزه استعداد تحلیلی و استعداد تحصیلی را دارد. استعداد تحلیلی همانطور که گفتیم شامل سوالات هوش، استعداد و خلاقیت است و استعداد تحصیلی شامل سوالاتی است که از دروس پایه نهم مطرح می شود.

داوطلبان برای پاسخ به سوالات استعداد تحصیلی باید درک صحیحی از مفاهیم کتب درسی پایه نهم داشته باشند تا بتوانند به سوالاتی که طراح در این قسمت طرح کرده است پاسخ درست بدهند.

چگونه می توان با نحوه طراحی سوالات آزمون تیزهوشان آشنا شد؟

بهترین منبع برای آشنا شدن با سلیقه و ذهنیت طراح سوالات آزمون تیزهوشان، مطالعه سوالات آزمون هایی است که در سال های قبل وجود دارد. افراد با استفاده از این سوالات در کنار شناخت نقطه ضعف های خود و تقویت آنها در رقابت با همسالان خود پیروز شوند.

آیا سوالات آزمون تیزهوشان نهم به دهم سخت هستند؟

همانگونه که اطلاع دارید آزمون تیزهوشان نهم به دهم ( دوره دوم متوسطه) به علت نزدیکی این دوره به آزمون سراسری در بین دانش آموزان و والدین آنها اهمیت زیادی دارد. علاقه به تحصیل در مدارسی که از بهترین مدرسین در طول سال تحصیلی استفاده میکنند و همچنین امکانات به روز و کامل آموزشی را برای انتقال مفاهیم علمی در اختیار دانش آموزان خود قرار می دهند هر دانش آموزی را ترقیب به تلاش و کوشش برای پیروزی در رقابتی مثل آزمون تیزهوشان نهم به دهم میکند. همین امر سبب شده تا افراد بیشتری در این آزمون شرکت کنند که شانس قبولی را برای دانش آموزان کمتر کرده، از طرفی سوالاتی که در این آزمون مطرح می شود به صورت تخصصی تر و مفهومی تر بوده که سبب می شود تنها افرادی که خود را برای این آزمون آماده کرده اند می توانند به این مهم دست پیدا کنند.

 آیا ممکن است سوالات آزمون تیزهوشان اشتباه باشد؟

در پاسخ به این سوال که یکی از دغدغه های ذهنی داوطلبان و یکی از مواردی است که دانش آموزان را به ویژه در زمان آزمون سردرگم می نماید باید گفت که سوالات آزمون تیزهوشان ششم به هفتم و نهم به دهم توسط طراحان کارآزموده و پس از بررسی کلیه راه حل های موجود برای سوالات طرح می شوند و احتمال بروز خطا در این باره تقریبا نزدیک به صفر درصد بیان می شود.

چگونه با طراحی سوالات آزمون تیزهوشان آشنا بشویم؟

همانطور که در متن مقاله به آن اشاره شد افرادی که قصد شرکت در آزمون تیزهوشان چه در مقطع اول متوسطه و چه در مقطع دوم متوسطه در سال 1402-1403 را دارند باید سوالات آزمون تیزهوشان مربوط به سال های قبل را مطالعه کرده و بوسیله آنها خودشان را به چالش بکشند و سلیقه طراح و قسمت های مهم و پرتکرار را پیدا کنند. پس از آن با رفع نقطه ضعف های خود می توانند در این آزمون قبول شوند.

دفترچه سوالات مطرح شده در آزمون های تیزهوشان را از طریق سایت اصلی سازمان استعدادهای درخشان دانلود و مطالعه کرد.

دیدگاهتان را بنویسید